Rodzice i opiekunowie, którzy mają jakiś problem związany z codziennymi czynnościami swoich dzieci, często w Internecie poszukują podpowiedzi jak temu zaradzić. Przygotowaliśmy zatem zestawienie najczęstszych pytań i postanowiłyśmy na nie odpowiedzieć, aby pomóc wszystkim zatroskanym o swoje pociechy. Oczywiście nie zabrakło również zagadnień bezpośrednio związanych z terapią integracji sensorycznej.
Co to jest integracja sensoryczna, zwana potocznie “SI”?
Integracja sensoryczna to nic innego jak przyjmowanie, odbieranie i organizacja bodźców tak, aby można je było wykorzystać w życiu (czyli planować działania fizyczne i funkcjonować w środowisku). W momencie, gdy pojawią się zaburzenia integracji sensorycznej, wskazana jest terapia.
Dlaczego moje dziecko nie usiedzi w miejscu? Czy to zaburzenie integracji sensorycznej?
Jeśli dziecko ma problem, żeby usiedzieć w ławce w szkole bądź na dywanie w przedszkolu, to najprawdopodobniej boryka się z zaburzeniami przedsionkowo- proprioceptywnymi.Ddziecku ciężko jest utrzymać pozycję pionową w stosunku do siły grawitacji. Takie dzieci powinny mieć częstsze przerwy w zajęciach lub siedzieć np. na czymś, co pozwoli im się poruszać w miejscu (np. na piłce).
Moje dziecko nie pamięta o zadaniach domowych, nie potrafi się skoncentrować.
Bardzo prawdopodobne, że dziecko takie ma problemy z praksją, czyli planowaniem motorycznym. Takie dziecko potrzebuje zapewnienia ram, według których ma działać. Należy opracować strategię postępowania, aby dziecko wiedziało w jaki sposób znaleźć pomysł na daną aktywność, układać sekwencję z podanych materiałów a w ostateczności wykonać to co jest zaplanowane.
Na placu zabaw moje dziecko nie bawi się z innymi dziećmi, tylko ciągle chce być przy mnie. Czy to wskazuje na zaburzenia integracji sensorycznej?
Prawdopodobnie, dziecko nie jest w stanie poruszać się w danej przestrzeni swobodnie, nie umie zsynchronizować ruchów ciała z nagłymi i nieprzewidywalnymi zachowaniami pozostałych dzieci. a także ma problem z korzystania ze sprzętów na placu zabaw. Najważniejsze w tej sytuacji jest zbudowanie poczucia bezpieczeństwa kształtując nawyki związane z zabawami ruchowymi.
Moje dziecko nie chce zakładać skarpetek, nie lubi się myć i obcinać włosów.
Być może dziecko jest nadwrażliwe na dotyk , co wywołuje jego irytację i dyskomfort a niekiedy nawet ból. ( np. przy kontakcie z fakturą ubrań). W takich sytuacjach dziecko się wycofuje, a może nawet reagować agresją. Najważniejsze jest aby przygotować dziecko na dotyk i rodzaj tego dotyku. Dziecko powinno sobie też móc wybrać dane ubranie ( i np. przeglądać się w lustrze).
Dlaczego moje dziecko nie chce jeść?
Umiejętności jedzenia uczymy dzieci od najmłodszych lat. Na to, jak wygląda posiłek wpływać może wiele czynników. Dziecko może być wyczulone na zapachy, smaki a także na fakturę jedzenia, co będzie dla niego dodatkowym utrudnieniem w spożywaniu posiłków. Zdarza się też, że dzieci rozlewają coś bądź robią bałagan, niekoniecznie zdając sobie z tego do końca sprawę. Czasami też, dzieci nie potrafią usiedzieć spokojnie przy stole. Terapia umożliwia takiemu dziecku zniesienie rzeczywistości bogatej w bodźce, w tym smaki i zapachy a także wykształtowanie lepszych umiejętności motorycznych, wydłużenie czasu w którym dziecko spokojnie usiedzi.
Czy moje dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy skontaktować się ze specjalistą, który dokona właściwej diagnozy przetwarzania bodźców integracji sensorycznej. Niekiedy na występowanie zaburzeń wskazują niezwykłe reakcje na bodźce ( np. poszukiwanie wrażeń lub unikanie doświadczeń zmysłowych). U niektórych dzieci pojawiają się problemy z uczeniem się lub zachowanie, które pozostają niezauważone lub źle interpretowane. Wtedy możemy podejrzewać problemy z integracją sensoryczną.