Przejdź do treści
Strona główna » BLOG » Umiejętności sensoryczne w jedzeniu – od urodzenia do 3 r. ż.

Umiejętności sensoryczne w jedzeniu – od urodzenia do 3 r. ż.

Rodzice znają swoje dziecko najlepiej. Przebywają z nim najczęściej, np. podczas karmienia, czynności higienicznych, pielęgnacyjnych, podczas zabawy. Oznacza to, że potrafią najlepiej zaobserwować jego rozwój sensomotoryczny. Jednakże rodzic nie zawsze wie, jak wygląda prawidłowy rozwój dziecka i jak go wspomagać.

Bardzo często zdarza się, że rodzice porównują rozwój malucha z jego starszym rodzeństwem. Nie jest to jednak prawidłowa droga. Musimy pamiętać, że każde dziecko jest inne i posiada inne cechy wrodzone oraz rozwojowe. Rozwój sensomotoryczny u każdego malucha będzie zatem przebiegać w indywidualny sposób. Spowodowane jest to wrodzonymi predyspozycjami, stopniem reaktywności układu nerwowego i wpływu środowiska – które bardziej lub mniej stymuluje dziecko. Rodzic powinien obserwować dziecko i zwracać uwagę na poziom, stopień i rodzaj aktywności ruchowych dziecka, a także na jego reakcje na poszczególne bodźce. Poniżej przedstawiamy rozwój wybranych umiejętności rozwojowych w obszarach związanych bezpośrednio z problemami z karmieniem i rozwojem mowy u małego dziecka:

Karmienie, jedzenie i picie od urodzenia do 3 roku życia – umiejętności sensoryczne w jedzeniu

0-12 miesięcy 

  • dziecko ssie, połyka płyny z piersi lub butelki – widząc butelkę lub jej dotykając otwiera usta;
  • potrafi położyć na butelce dłonie (smoczek trzymając w ustach), a leżąc na plecach samodzielnie trzyma butelkę. Potrafi także połknąć pokarm podany łyżeczką;
  • umie pić z kubka trzymanego przez dorosłego, próbuje trzymać kubek samodzielnie w dwóch rączkach;
  • dziecko kontroluje ssanie, połykanie, oddychanie;
  • pokarmy półstałe przesuwa językiem;
  • wykonuje ruchy żucia;
  • akceptuje pokarmy ziarniste;
  • potrafi żuć np.serek rozgnieciony łyżeczką;
  • zjada pokarmy palcami;
  • odgryza kawałki jedzenia ( np. chrupki kukurydziane);
  • bawi się jedzeniem;
  • zjada pokarmy o różnorodnej strukturze i konsystencji

1 rok-2 lata

  • dziecko pije z butelki, ale od 10 m.ż. można wprowadzać picie z kubka (dziecko już powinno samodzielnie trzymać kubek i się z niego napić);
  • apetyt dziecka i zainteresowanie jedzeniem znacznie spadają, menu w domu jest praktycznie dla wszystkich już takie samo (następuje intensywny rozwój zdolności motorycznych i poznawczych u dziecka);
  • ok. 2 roku życia maluch próbuje posługiwać się sztućcami (w tym czasie kształtuje się koordynacja ruchowa dziecka) ale musimy pamiętać, że dziecko będzie jeszcze niezdarne i niezborne ruchowo;

2- 3 lata

  • dziecko potrafi samodzielnie trzymać kubek, który rodzic mu poda ( będzie go przechylać i wylewać podczas próby spożycia)’
  • dziecko przestaje pić z butelki od 18 do 24 miesiąca życia, następuje dojrzały sposób przełykania;
  • dziecko zaczyna samodzielnie trzymać łyżeczkę w zaciśniętej piąstce;
  • z pomocą dorosłego próbuje przenieść pokarm z łyżeczki do ust;
  • dziecko zaczyna mieć swoje preferencje żywieniowe;
  • 2 i 3 latki zaczynają naśladować i odtwarzać zachowania dorosłych przy stole;
  • gdy dziecko jest pomiędzy 2 a 3 rokiem życia, rodzice powinni jeść bardzo urozmaicone pokarmy, aby u dziecka nie pojawiła się wybiórczość pokarmowa (dziecko powinno być wdrażane do eksploatacji jedzenia, dzięki czemu zaakceptuje jego różnorodność);

Warto zatem obserwować umiejętności sensoryczne w jedzeniu u swojego dziecka na poszczególnych etapach życia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *