Przejdź do treści
Strona główna » BLOG » Terapia integracji sensorycznej w autyzmie

Terapia integracji sensorycznej w autyzmie

Terapia integracji sensorycznej w dużej mierze oparta jest na ruchu, który odgrywa niezwykle ważną rolę dla mózgu, powodując jego lepsze ukrwienie i dotlenienie. Nasz układ nerwowy jest dzięki temu lepiej rozwinięty, a także lepsza jest nasza psychomotoryka. Jednakże najważniejsze jest, że dzięki ruchowi, dziecko poprawia swoją percepcję bodźców, nie nudzi się tak szybko (przede wszystkim podczas zajęć stolikowych).

Terapia integracji sensorycznej w autyzmie – jaka powinna być?

Należy jednak podkreślić, że terapia SI zależy przede wszystkim od właściwego doboru ćwiczeń, stopnia ich intensywności, a także liczby powtórzeń tychże ćwiczeń. Podstawowym zadaniem terapii integracji sensorycznej w autyzmie jest zmniejszenie stopnia przeciążenia układów sensorycznych. Dziecko musi umieć radzić sobie z nimi, co z kolei przełoży się na lepsze funkcjonowanie w codziennym życiu. Taka terapia jest niestety długotrwała i musi być systematyczna. Oczywiście zanim przejdziemy do terapii integracji sensorycznej, konieczne jest wykonanie diagnozy sensorycznej, a dokładniej diagnozy przetwarzania bodźców sensorycznych. Jak już wspominaliśmy w naszych wcześniejszych wpisach, taką diagnozę powinien przeprowadzić doświadczony terapeuta SI w gabinecie, który dysponuje odpowiednim sprzętem do integracji sensorycznej. W proces terapii SI należy także aktywnie włączyć rodziców, aby pracowali z dzieckiem również w domu. 

Strategie terapii SI w autyzmie

Aby terapia SI prowadzona z dzieckiem posiadającym zaburzenia neurorozwojowe przyniosła oczekiwane efekty, należy pamiętać o kilku najważniejszych technikach:

  • zapobieganie zachowaniom niepożądanym;
  • wyeliminowanie bodźców drażniących (np. stosowanie zatyczek do uszu, gdy hałas dla dziecka jest zbyt duży);
  • odwrażliwianie – ale stopniowe (np. układu dotykowego – najpierw dotyk własny, potem woda a na końcu delikatne materiały);
  • stosowanie tzw. zdań warunkowych (“jeśli skończysz to zadanie, to następne wybierzesz sam”);
  • naprawianie błędów przez dziecko (“jeśli wyrzuciłeś te wszystkie klocki z pudełka, to teraz wrzuć je spowrotem ale z podziałem na kolory);
  • zachęcanie do zastępczych zachowań, które są bardziej akceptowalne przez społeczeństwo;
  • izolowanie od niepożądanych bodźców (należy jednak pamiętać, aby zastąpić je innymi).

W trakcie terapii SI dziecka z zaburzeniami neurorozwojowymi, musimy pamiętać również o:

  • czasie (musi być stała kolejność działań terapeutycznych);
  • przedmiotach (jeden przedmiot ma jedno, określone znaczenie);
  • stałości osób (w otoczeniu dziecka);
  • języku (należy stosować proste, wyraźne i jednoznaczne komunikaty, które przekazywane są w taki sam sposób).

Typowe zachowania w autyzmie

Terapia integracji sensorycznej w autyzmie wymaga, aby wziąć pod uwagę typowe zachowania charakterystyczne w tymże autyzmie:

  • dzieci posiadają silne przywiązanie do nic nie znaczących przedmiotów;
  • zachowania są schematyczne, powtarzające się;
  • występuje obniżony próg odporności na ból;
  • pojawiają się zaburzenia snu i odżywiania;
  • wprawianie w ruch wirowy przedmiotów (np. pokrywek lub monet);
  • nietypowe ruchy ciała (np. wyginanie);
  • obsesyjne zainteresowanie wąską dziedziną (np. markami samochodów, dinozaurami);
  • autoagresja;
  • układanie przedmiotów w szereg i potrącanie ich.

Źródło: B.Odowska-Szlachcic, INTEGRACJA SENSORYCZNA W AUTYZMIE, Grupa Wydawnicza HARMONIA, Gdańsk 2021

Tagi: