Jedzenie a zaburzenia integracji sensorycznej to temat poważniejszy niż może się wydawać. Dzieci, u których zdiagnozowane zostały zaburzenia integracji sensorycznej, mogą bowiem przejawiać problemy w jedzeniu. Szczególnie mowa tu o dzieciach podwrażliwych sensorycznie i poszukiwaczach sensorycznych. Takie dzieci będą wybierać potrawy mocno doprawione, charakteryzujące się mocnym zapachem oraz twarde. Zdarza się, że przed zjedzeniem będą je długo wąchać, lizać lub ssać.
Sposób jedzenia a typy zaburzeń
Dzieci “poszukujące” wrażeń sensorycznych będą “napychać” buzię pokarmem, aby bardziej je odczuć i dostarczyć sobie wrażeń sensorycznych. Dlatego pokarmy takie będą zimne lub gorące ale przede wszystkim muszą być twarde. Dzieci, u których zdiagnozowano podwrażliwość sensoryczną, będą charakteryzować się dużym ślinieniem podczas jedzenia, a także potrzebą wkładania do ust przedmiotów niejadalnych lub jeszcze niegotowych do spożycia (np. ziarna fasoli).
Preferencje żywieniowe na podstawie doświadczenia
Nasze doświadczenia zmysłowe we wczesnym okresie życia odgrywają ogromną rolę w reagowaniu na pokarmy w przyszłości, kiedy jesteśmy już dorośli. Człowiek swoje preferencje żywieniowe rozwija na podstawie doświadczenia, które czerpie ze związku powstającego między smakiem pokarmów a konsekwencją ich spożycia. To “potocznie” będzie oznaczać, że po prostu lubimy jakąś potrawę lub za nią nie przepadamy. Niewątpliwym jednak jest fakt, że nasze narządy zmysłów pełnią ogromną rolę w kierowaniu naszymi zachowaniami żywieniowymi. Nasza percepcja w jedzeniu wykrywa jego jakość, świeżość i zawartość. I dlatego jeśli myślimy o tej zależności „jedzenie a zaburzenia integracji sensorycznej”, możemy wpływać na te doświadczenia na wczesnym etapie rozwoju.
Jedzenie a zaburzenia integracji sensorycznej – jak poprawić sytuację
Niektóre dzieci wymagają karmienia podczas jedzenia, ponieważ zaburzenia sensoryczne u takich dzieci wiążą się z wybiórczością pokarmową.
Poniżej znajduje się kilka wskazówek na poprawę jedzenia u dzieci z zaburzeniami sensorycznymi:
- bardzo ważne jest, aby podczas spożywania posiłków niwelować nadmiar wrażeń sensorycznych. Rodzaj oświetlenia, dźwięki dookoła, zapachy, atmosfera powinna być spokojna i przyjemna;
- można zmieniać temperaturę posiłków (to samo danie może być zarówno zimne jak i ciepłe, a smak, kolor i faktura różnić się będą w zależności od temperatury i sposobu podania);
- małe dziecko może się bawić jedzeniem, ponieważ w ten sposób poznaje nowe produkty, uczy się i oswaja z nimi;
- podczas jedzenia można zwiększać ilość bodźców dotykowych ( dotykanie, zgniatanie, ściskanie, miażdżenie) pokarmów o różnych fakturach, smakach i zapachach;
- dziecko powinno mieć możliwość dotknąć, polizać, powąchać jedzenie (można mieszać tekstury, kolory, konsystencje, zapachy i smaki, aby oddziałowywać na sferę oralną dziecka);
- nie należy podawać dziecku dużych porcji jedzenia, ponieważ dziecko nigdy nie jest na tyle głodne aby było w stanie zjeść dużą porcję. W takiej sytuacji nastąpi reakcja obronna i dziecko będzie chciało się wycofać i odmówi jedzenia. Dlatego ważne są małe porcje i ewentualnie dokładki;
- potrawy warto doprawiać, są wtedy bardziej wyraziste;
- potrawy mogą być podawane w kawałkach, niezmielone, nawet z grudkami aby dziecko było zmuszone do gryzienia i angażowało całą jamę ustną.