Przejdź do treści
Strona główna » BLOG » Ćwiczenia do stymulacji sensorycznej

Ćwiczenia do stymulacji sensorycznej

Przy omawianiu ćwiczeń, mających na celu stymulację sensoryczną u dzieci, należy wyróżnić ćwiczenia na stymulację polisensoryczną (czyli bodźce płynące ze wszystkich zmysłów – wzrok, słuch, węch, smak, ruch i dotyk)  i ćwiczenia na rozwój funkcji percepcyjno – poznawczych wspomagających mowę ( inaczej współdziałanie odbioru bodźców płynących z procesu poznawczego i ruchu).

Stymulacja polisensoryczna

Ćwiczenia do stymulacji sensorycznej, a dokładniej dotyczące stymulacji polisensorycznej, to np.:

  • przeciąganie liny;
  • dociskanie ciała poduszkami lub innymi miękkimi przedmiotami;
  • gniecenie przedmiotów ( liści, patyków) – doskonałe ćwiczenie do wykonania na świeżym powietrzu;
  • odtwarzanie ruchów ciała po rodzicu;
  • wystukiwanie rytmów;
  • rozplątywanie supłów;
  • masaż całego ciała różnymi fakturami;
  • rzucanie woreczkami do celu;
  • czynności kształtujące motorykę małą (np. wycinanie, robienie dziurek dziurkaczem, zszywanie kartek zszywaczem, odkręcanie, zakręcanie słoików);
  • słuchanie dźwięków;
  • wałkowanie ciała butelką wypełnioną ciepłą wodą;
  • wodzenie palcem po konturach liter i cyfr;
  • zabawy z lupą;
  • wykorzystanie tuby z papieru do zabawy w głuchy telefon;
  • ćwiczenia z wykorzystaniem makaronów do nauki pływania;
  • odciskanie dłoni i stóp w różnego rodzaju masach;
  • dociskanie dłońmi do kolan w leżeniu;
  • masaż sfery oralnej poprzez celofan i folię z bąbelkami;
  • stymulacja zapachowa ( naturalne aromaty);
  • zabawy latarką;
  • słuchanie odgłosów przyrody;
  • ssanie smakowej kulki lodowej;
  • ćwiczenia ruchowe z obciążnikami;
  • chodzenie na miniszczudłach.

Stymulacja funkcji percepcyjno-motorycznych (wspomaganie rozwoju mowy)

Ćwiczenia na usprawnienie funkcji percepcyjno – motorycznych to np:

  • wrzucanie piłeczki do kubeczka;
  • przeplatanie liny lub nitki przez szczebelki drabinki gimnastycznej lub podobnej;
  • imitacja ruchów pływania;
  • kręcenie  na ręku i nodze dmuchanego kółka do pływania;
  • chodzenie po obręczy;
  • skoki w worku;
  • zabawy z hula-hoop;
  • odbijanie balonika różnymi częściami ciała;
  • przenoszenie przedmiotów między nogami;
  • popychanie głową piłki w pozycji na czworakach;
  • przeskakiwanie z nogi na nogę;
  • nakręcanie minutnika;
  • rysowanie oburącz (kółek, spirali itp.);
  • chodzenie po tzw. “ósemce” ( np narysowanej kredą na podłodze);
  • odbijanie piłki od ściany lub podłogi i łapanie jej w coś;
  • “strojenie min” przed lustrem;
  • otwieranie i zamykanie kłódek;
  • cwał w różnych kierunkach;
  • imitowanie znanych ruchów ( np.mycie zębów, kopanie piłki, strzelanie bramek, wbijanie gwoździ, jazda na łyżwach itp.);
  • dotykanie się różnymi częściami ciała ( np. ręki nogą itp);
  • zwijanie ciała w kłębek i rozwijanie go. 

Ćwiczenia do stymulacji sensorycznej – o czym należy pamiętać?

  • stosowaniu powtórzeń, używając tego samego słownictwa w różnych sytuacjach;
  • mówieniu jak najwięcej do dziecka, ale używając prostego języka;
  • korzystaniu z sugestii innych specjalistów;
  • modyfikować środowisko dziecka w zależności od dysfunkcji;
  • stawianiu dziecka w jasnych sytuacjach;
  • nie zmuszaniu dziecka;
  • wykorzystywaniu na co dzień przedmiotów dobrze znanych dziecku;
  • pozwoleniu wybrania przez dziecko ulubionego ćwiczenia jako formy nagrody.

źródło: Bożena Odowska – Szlachcic, Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, wyd. Harmonia, Gdańsk 2021.